Najważniejsze osiągnięcia naukowe i techniczne Katedry dotyczą opracowania stacji diagnostycznych pojazdów szynowych, systemów diagnostyki i monitoringu górnej sieci trakcyjnej, modelowania i symulacji zelektryfikowanych systemów transportowych, obliczeń efektywności energetycznej pojazdów, elektromobilności w transporcie zbiorowym i indywidualnym. Katedra współpracuje z polskimi i zagranicznymi przedsiębiorstwami zajmującymi się kolejowymi i miejskimi systemami zasilania elektrotrakcyjnego, taborem, pojazdami elektrycznymi, aparatami i przekształtnikami stosowanymi w transporcie zelektryfikowanym.
Główne działania badawcze Katedry prowadzone są w następujących obszarach:
- Diagnostyka techniczna i monitoring w systemach transportu zelektryfikowanego
- Metody diagnostyki technicznej i monitoringu odbieraków prądu oraz górnej sieci trakcyjnej, w szczególności metody wizyjne
- Modele matematyczne i symulacyjne odbieraków prądu i górnej sieci trakcyjnej
- Modelowanie i analiza elektrotrakcyjnych układów zasilania
- Modelowanie i sterowanie napędami elektrycznymi pojazdów
- Redukcja zużycia energii w zelektryfikowanych systemach transportowych
- Sieci "smart-grids" oraz odnawialne źródła energii w systemach zasilania pojazdów
- Zasobniki energii w zelektryfikowanym transporcie zbiorowym
- "Ecodriving" w komunikacji miejskiej
- Turbiny wiatrowe z przeciwnie obracającymi się wirnikami