Działania Politechniki Gdańskiej będą głównie powiązane z dwoma partnerami projektu EfficienCE:
- Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni (PKT),
- Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. - Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Pilźnie, Czechy (DPMP).
Zadaniem PKT będzie budowa testowego systemu Mini Smart Grid DC do wykorzystywania energii hamowania odzyskowego trolejbusów na potrzeby zasilania obiektów zajezdni trolejbusowej w Gdyni.
Politechnika Gdańska będzie pełniła rolę doradczą w zakresie wdrażania pilotowego rozwiązania przez PKT, a także będzie publikować wyniki badań i promować opracowane rozwiązanie na arenie międzynarodowej.
Zadaniem DPMP będzie testowa eksploatacji zasobnika energii dla sieci trolejbusowej, który będzie służył do magazynowania energii hamowania odzyskowego oraz redukcji spadków napięć. Tak jak w przypadku PKT, Politechnika Gdańska będzie pełniła rolę doradczą w zakresie wdrażania pilotowego rozwiązania, a także dokona ewaluacji pracy urządzenia. Ponadto, Politechnika Gdańska wykona analizę całej istniejącej sieci trolejbusowej w Pilźnie z punktu widzenia zwiększania wykorzystania odzysku energii hamowania.
Powyższe główne zadania zostały podzielone na następujące zadania szczegółowe:
Zadanie 1 (Output O.T1.1): Politechnika Gdańska, wspólnie z pozostałymi partnerami, opracuje strategie i metody zarządzania pozwalające na redukcję zużycia energii w transporcie publicznym za pomocą zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej (02.2022). Strategia ta uwzględni główne wyzwania nauki w zakresie inwestycji i nowe trendy w efektywnym planowaniu energetycznym.
Zadanie 2 (Output O.T2.3): Politechnika Gdańska, wspólnie z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej opracuje międzynarodowy podręczniki dobrych praktyk redukcji zużycia energii w transporcie publicznym za pomocą wykorzystania nadmiarowej energii występującej w trakcyjnym układzie zasilania (głównie niewykorzystanej energii hamowania odzyskowego) na cele obiektów użytku publicznego (termin zakończenia: 03.2022).
Zadanie 3 (Deliverable D.T3.2.1): Politechnika Gdańska przygotuje dokumentację fazy przygotowawczej dla instalacji układu odzysku energii hamowania w zajezdni trolejbusowej PKT w Gdyni, w skład której wejdzie:
- określenie wymagań technicznych dla instalacji,
- opracowanie koncepcji układu,
- udział w procedurze zakupu,
- opracowanie przebiegu prób i ewaluacji pracy układu. (termin zakończenia: 03.2020)
Zadanie 4 (Deliverable D.T3.4.1): Politechnika Gdańska przygotuje dokumentację fazy przygotowawczej dla instalacji zasobnika energii w sieci trolejbusowej w Pilźnie, w skład której wejdzie:
- określenie wymagań technicznych dla instalacji,
- opracowanie koncepcji układu,
- udział w procedurze zakupu,
- opracowanie przebiegu prób i ewaluacji pracy układu (uwzględniając wymagania dla systemu pomiaru i monitorowania). (termin zakończenia: 03.2020)
Zadanie 5 (Deliverable D.T3.4.2): Politechnika Gdańska opracuje dokumentację fazy implementacji instalacji pilotażowej w Pilźnie (zasobnik energii), w tym będzie prowadziła ciągły nadzór i monitorowanie pracy zasobnika (termin zakończenia: 03.2021).
Zadanie 6 (Deliverable D.T3.4.3): Politechnika Gdańska opracuje raport na temat głównych wyników próbnej eksploatacji zasobnika energii w Pilźnie, w tym dokona oceny wskaźników efektywności instalacji pilotażowej oraz wykona analizę możliwości zastosowania zasobników energii w całej sieci trolejbusowej w Pilźnie (termin zakończenia: 03.2022).