Etap 1. Konsorcjant – Politechnika Gdańska
Opracowanie metodyki oceny ukształtowania toru kolejowego z wykorzystaniem mobilnego systemu pomiarowego oraz stworzenie szczegółowej koncepcji badań. W ramach etapu 1 zdefiniowano problem badawczy polegający na opracowaniu szczegółowej metodyki oceny ukształtowania geometrycznego linii kolejowych w odniesieniu do aktualnie stosowanych metod (w Polsce i na świecie) oraz technik służących inwentaryzacji sieci kolejowej.
Etap2. Konsorcjant – Uniwersytet Morski w Gdyni
Opracowanie metodyki mobilnych pomiarów GNSS+INS oraz szczegółowej koncepcji przetwarzania danych pomiarowych. Standardowe podejścia wyznaczania osi toru w inżynierii kolejowej, bazują na precyzyjnych pomiarach geodezyjnych wykonywanych metodą tachymetryczną. Jakkolwiek metoda ta charakteryzuje się wysoką dokładnością pomiaru, to przy pomiarze obiektów liniowych, rozciągniętych na znacznej przestrzeni, może okazać się czasowo i kosztownie nieefektywna. Z tego powodu, coraz częściej w problematach geodezji inżynieryjnej, w tym także w zagadnieniach inżynierii kolejowej, stosowane są metody pomiaru oparte na fazowych obserwacjach GNSS. Głównym celem drugiego etapu, jest opracowanie metodyki pomiarów opartej o globalne systemy nawigacji satelitarnej, pozwalającej na wyznaczenie osi toru z wysoką dokładnością, w relatywnie krótkim czasie oraz przy wykorzystaniu minimalnych nakładów finansowych. Do rozwiązania tego problemu badawczego, najkorzystniejsza wydaje się być koncepcja pojazdu szynowego, wyposażonego w odbiorniki sygnałów GNSS.
Etap 3. Konsorcjant – Politechnika Gdańska
Budowa algorytmów informatycznych do analizy sygnału pomiarowego - definiowanie osi toru kolejowego z uwzględnieniem zasad projektowania linii kolejowych. Projekt zakłada wykorzystanie technik GNSS/INS/SL oraz innowacyjnych technik wyrównywania wyników pomiarów do definiowania elementów geometrycznych osi toru w płaszczyźnie poziomej i pionowej. W odniesieniu do istniejących linii kolejowych jest to niezwykle ważne i interesujące zagadnienie badawcze, bowiem rzeczywisty kształt istniejącej osi toru jest w zasadzie nieznany.
Etap 4. Konsorcjant – Uniwersytet Morski w Gdyni
Budowa modeli teoretycznych analizujących sygnał pomiarowy oraz definiujących trajektorię pojazdu i oś toru kolejowego z uwzględnieniem algorytmów geodezyjnego rachunku wyrównawczego. Permanentne obserwacje GNSS realizowane przez wielkoobszarowe satelitarne sieci geodezyjne uległy, w ciągu kilku ostatnich lat, przekształceniu w złożone systemy teleinformatyczne, oferujące - poza post-processingowymi serwisami różnicowymi - również korekty przesyłane w czasie rzeczywistym. Tym samym możliwe jest wyznaczenie pozycji obiektu przemieszczającego się z dokładnością na poziomie 2-3 cm w czasie rzeczywistym. W przypadku pozycjonowania w tak zwanym post-processingu, możliwe jest wyznaczenie pozycji z wyższą dokładnością.
Etap 5. Konsorcjant – Uniwersytet Morski w Gdyni
Analiza porównawcza metod transmisji różnicowej GPS (FKP, MAC, VRS i in.), dostępnych serwisów (NAVGEO, KODGIS, NAVGIS), wykorzystywanej wersji standardu transmisji telemetrycznej (RTCM ver. 2.x, 3.1) z punktu widzenia minimalizacji błędu wyznaczeń współrzędnych na rozległych obszarach. Zadanie badawcze dotyczące integracji fazowych pomiarów GNSS z inercjalnymi (INS) jawi się jako wielce obiecujące w zakresie uzyskiwania dokładnych wyznaczeń GNSS. Zaletą systemów inercjalnych jest to, że charakteryzują się pełną niezależnością od czynników zewnętrznych, w tym widoczności satelitów.
Etap 6. Konsorcjant – Politechnika Gdańska
Opracowanie systemu informatycznego wykorzystującego wyniki pomiarów polowych w zarządzaniu siecią dróg kolejowych. Zakłada się, że zbiory danych pomiarowych z anten systemu GNSS, INS, fotogrametrii i skaningu laserwoego będą odpowiednio szeregowane i gromadzone w bazie danych Microsoft SQL Server. System informatyczny będzie opracowany jako aplikacja internetowa MVC ASP.NET w środowisku .NET Framework.
Etap 7. Konsorcjant – Uniwersytet Morski w Gdyni
Opracowanie systemu informatycznego wspomagającego analizę wyników pomiarów polowych. W ramach etapu siódmego przeprowadzone zostaną prace informatyczne związane z budową oprogramowania umożliwiającego obliczanie, wizualizację oraz analizę wyznaczanych współrzędnych osi toru i trajektorii ruchu pojazdów.
Etap 8. Konsorcjant – Politechnika Gdańska
Opracowanie dokumentacji sprawozdawczej, określenie sposobu wdrożenia efektów projektu.
Etap 9. Konsorcjant – Uniwersytet Morski w Gdyni
Opracowanie dokumentacji sprawozdawczej, określenie sposobu wdrożenia efektów projektu.