Pełna lista publikacji

Tytuł Data publikacji Autor
Train run simulations, which focus on various power- and energy-oriented aspects, should reflect the losses in the electric powertrain. In general, the powertrain efficiency varies with respect to load and speed. Including this relation in simulation requires knowledge about detailed drivetrain parameters, which are often unavailable. This paper verifies the possibility to approximate the drivetrain efficiency in train run simulations by an equivalent constant that provides the same results of total energy usage. A case study of a suburban electric traction unit was selected to compare results of simulations carried out for different operating conditions including: route length, cruising speed and route inclination. The impact of replacing the variable efficiency with the equivalent constant on various outcomes of train run simulations was discussed and the limitations were formulated.
2019
Aleksander Jakubowski,
Leszek Jarzębowicz
Tramwaje serii N8C są największą liczebnie grupą pojazdów szynowych we flocie GAiT. Zgodnie z informacjami pozyskanymi od przewoźnika, w ostatnim czasie zaobserwowano zwiększenie częstości występowania uszkodzeń silników trakcyjnych tych pojazdów widoczne zwłaszcza dla wozów stacjonujących w zajezdni Nowy Port. Celem wyjaśnienia przyczyny tego stanu rzeczy wykonano statystyczne badania rezystancji izolacji uzwojeń wszystkich silników pojazdów niezmodernizowanych stacjonujących w obu zajezdniach. Łącznie przebadano 52 pojazdy (104 silniki trakcyjne). Pozostałe wozy z tej serii przeszły ostatnio proces modernizacji (lub są w jego trakcie), w ramach którego silniki szeregowe prądu stałego są zastępowane silnikami indukcyjnymi.
2019
Jacek Skibicki
W artykule wskazano na korzyści energetyczne, środowiskowe i częściowo ekonomiczne wynikające z zastąpienia jednostek trakcyjnych o napędzie spalinowym pojazdami elektrycznymi mogącymi się poruszać na liniach częściowo niezelektryzowanych. W zasadniczych obliczeniach i symulacjach dotyczących linii miejskiej autorzy wyszli na przeciw mieszkańcom północnych Gdyni, którzy postulują o rewitalizację kolejowej linii pasażerskiej na trasie Gdynia Chylonia - Port Oksywie. Poprzez wyznaczoną wielkość zasobnika akumulatorowego wykazano, że elektryfikacja tego 7-kilometrowego odcinka jednotorowej linii może być zbędna. Zasobniki pojazdu ładowane z sieci trakcyjnej podczas jazdy na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Chylonia pozwolą na dalszą jazdę do stacji Port Oksywie i jazdę powrotną bez budowy elektroenergetycznej infrastruktury trakcyjnej. Zastosowanie zasobnikowych jednostek trakcyjnych w taborze wykorzystywanym przez SKM Trójmiasto pozwoli na odstąpienie od planów elektryfikacji innej, ale jakże malowniczej krajobrazowo linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy. Linia przebiegającą na granicy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego jest dotąd obsługiwana przez szynobusy z napędem spalinowym. Pojazdy są powszechnie oceniane jako nie ekologiczne, nie ekonomiczne i o małym, w porównaniu do elektrycznych pojazdów trakcyjnych, przyśpieszeniu i prędkości na wzniesieniach. Wykonano analizę symulacyjną również dla tej bardzo trudnej terenowo linii, której jednocześnie stawia się wymagania dla szybkich kolei miejskich – odległości między 9-cioma przystankami wynosi średnio 1500 m. Poprzez hipotetyczny dobór, w tym przypadku zasobnika hybrydowego (akumulatory + superkondensatory) wykazano, że po zakończeniu mającej się rozpocząć w roku 2020 elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna również linia PKM w obrębie Gdańska może nie wymagać elektryfikacji. Kolejną analizę symulacyjną wykonano w odniesieniu do linii regionalnej o dużym znaczeniu turystycznym i walorach krajobrazowych, tj. niezelektryfikowanej linii nr 213 Reda - Hel o długości 62 km. Podobnie jak poprzednich symulacjach przyjęto, że zasobnikowa jednostka trakcyjna będzie częściowo korzystała z sieci trakcyjnej, w tym przypadku na odcinku Gdynia Główna - Reda. Jazda z podniesionymi pantografami wystarczy na naładowanie zasobnika pokładowego na przejazd z Redy do stacji Hel. Do naładowania pojazdu przez podróżą powrotną założono zbudowanie podstacji trakcyjnej.
2019
Dariusz Karkosiński,
Krzysztof Karwowski,
Andrzej Wilk,
Aleksander Jakubowski,
Natalia Karkosińska-Brzozowska
W artykule przedstawiono podstawowe założenia projektu badawczego, realizowanego w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK, obejmującego określanie parametrów układu geometrycznego linii kolejowych oraz odtwarzanie trajektorii ruchu pojazdów szynowych. Projekt ten jest realizowany przez Konsorcjum Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Polega na wykorzystaniu nowoczesnych metod pomiarowych, takich jak techniki pozycjonowania satelitarnego GNSS, pomiary inercyjne INS oraz skaning laserowy LS, w procesie zarządzania siecią dróg kolejowych. Zostanie w nim wykorzystana innowacyjna technika mobilnych pomiarów satelitarnych. Przedstawiono krótki opis projektu oraz poszczególne etapy jego realizacji. Omówiono podjęte działania przygotowawcze oraz prace badawcze wykonane w 2018 roku.
2019
Andrzej Wilk,
Władysław Koc,
Cezary Specht,
Krzysztof Karwowski,
Piotr Chrostowski,
Jacek Szmagliński,
Paweł Dąbrowski,
Mariusz Specht
In applications where size and weight of the electric motor are among major design concerns, Permanent Magnet Synchronous Motors (PMSMs) with wide operational speed-range are commonly preferred. Due to limited inverter switching frequency, high-speed operation of a drive results in a low ratio between the switching frequency and the fundamental frequency of motor voltage. Such operating conditions have been recently identified as a source of errors in determining motor current feedback using the typical technique dedicated for microprocessor-based controllers. First, sampling the phase currents synchronously with the peaks of modulation carrier provides results of mean currents under an assumption of linear current changes in steady voltage intervals. This assumption is over-simplistic in high-speed drives. Second, transforming the phase currents into a rotating reference frame, required in Field Oriented Control (FOC), is carried out using discretized rotor angle. If rotor covers a substantial angular distance in the control cycle, such simplification distorts transformation results considered as mean values. This paper analyses the joint impact of both these oversimplifications on the errors of field-oriented current components derived in a microprocessor as a feedback to the control algorithm. The analysis was carried out for a high-speed PMSM drive operating at switching frequency of 5 kHz and maximal fundamental frequency of 350 Hz. Simulation results show that the considered oversimplifications lead to notable errors in digital processing of current feedback. The direct-axis current is affected by a notable offset, while the quadrature-axis current is supplemented with a high-frequency error component.
2019
Leszek Jarzębowicz,
Miroslav Gutten
Wyświetlanie 1 - 5 z 231 rezultatów.
z 47
RSS (otwiera nowe okno)