Aktualności

Innowacyjny układ chłodzenia baterii akumulatorów do pojazdów elektrycznych testowany w Laboratorium LINTE^2

W Laboratorium LINTE^2 przeprowadzono testy wysokowydajnego układu chłodzenia baterii do pojazdów elektrycznych, zaprojektowanego i rozwijanego przez trzech absolwentów Politechniki Gdańskiej w ramach projektu e-Pionier.

Do testów wykorzystano infrastrukturę laboratoryjną umożliwiającą ładowanie i rozładowanie baterii akumulatorów litowo-jonowych prądem o natężeniu do 100 A. Układ badawczy zapewniał zadawanie zdefiniowanych charakterystyk prądu ładowania i rozładowania baterii akumulatorów, z możliwością dynamicznej zmiany wartości i kierunku przepływu prądu, a także możliwością pomiarów i akwizycji wielkości elektrycznych.

Celem badań, które prowadzą mgr inż. Mariusz Smentoch, mgr inż. Karol Gryń i mgr inż. Maciej Raczkowski we współpracy ze spółką Excento i gdyńskim Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej, było przeprowadzenie wszechstronnych analiz nagrzewania baterii akumulatorów przy ich bardzo szybkim ładowaniu.

Prace badawczo-rozwojowe zmierzają do opracowania układu zarządzania temperaturą baterii akumulatorów pojazdów elektrycznych, który umożliwi utrzymanie optymalnej temperatury baterii nawet w skrajnych sytuacjach, czyli np. podczas bardzo szybkiego ładowania, czy bardzo dynamicznej jazdy. Dzięki temu można będzie znacznie skrócić czas ładowania baterii oraz wydłużyć ich żywotność, jednocześnie odzyskując część ciepła odpadowego do ogrzewania pojazdów.

Projektantem i wykonawcą układu badawczego oraz koordynatorem przeprowadzenia testów z ramienia Wydziału Elektrotechniki i Automatyki był dr inż. Artur Cichowski z Katedry Energoelektroniki i Maszyn Elektrycznych.